ישיבת ועד אמא"י אוגוסט 2023 (29.08.2023)

נוכחים: יוני לינדר, אופיר לוטן, אורי מרקוביץ׳, חבר ועדת הביקורת נמרוד סקאל, בשיחה וירטואלית: ליאן לביא, יונתן קדוש

 

אופיר אבן צור, א׳ צוות קוספליי ארגוני, וענן גיבסון, חברת צוות קוספליי ארגוני, הצטרפו לישיבה.

1. קוספליי ארגוני – WCS

מעדכן: אורי

אורי מציג את הנושא כאורגנייזר WCS מצד אמאי השנה. יש לציין שענן עשתה הרבה קשר עם ווסס השנה. 

אורי מעוניין להעביר את התפקיד ממנו בקרוב כי אין לו זמינות לתפקיד זה.

השתתפות אמאי בWCS התחילה ב2019 כששלחנו צמד ראשון. ב-2020 עקב הקורונה לא נשלח זוג אך בחרנו זוג להישלח בתחרות הבאה שנוכל, שהן המקום השני בתחרות המוקדמות בישראל ב2019. ב-2021 שלחנו זוג אחר לתחרות וירטואלית, עקב העדפת הזוג המיועד שלנו לא להשתתף בתחרות בפורמט הוירטואלי הזה. ב-2022 נתבקשנו לשלוח או רק וידאו או גם וידאו וגם הגעה פיזית, ושוב להעדפת אותו זוג לא השתתפנו, וגם לא בחרנו זוג אחר.

 

ב-2022 WCS קיימו אירוע all stars בערב הסעודית, שיחסיה עם ישראל בעייתיים מאוד. ניסינו לקיים איתם שיחות בנושא וביקשנו איזשהו פיצוי, אבל בכל מקרה אמרנו שב-2023 לא נשתתף. בישיבות הועד נאמר שהמשך קיום תחרויות WCS בערב הסעודית הוא קו אדום, ואכן גם השנה יש תחרות WCS בערב הסעודית. ניכר שהרבה מדינות מערביות גדולות לא משתתפות בה השנה, אך מדינות ערביות שמעולם לא השתתפו בתחרות ביפן – כן משתתפות.

ענן ואופיר אבן-צור הגיעו כדי להתדיין על הנושא ולהחליט איתנו האם כדאי לשנות החלטה זאת של הועד.

 

אופיר אבן-צור פותח – רוב צוות קוספליי הארגוני בתצורתו הנוכחית חשב שחשוב להשתתף בתחרויות בינ"ל, לא בהכרח WCS. כשענן הצטרפה לצוות היה ידוע שדעתה תהיה מוטה בנושא (כאחת מהמשתתפות בזוג הראשון ששלחנו לWCS ב2019), אבל אופיר אבן-צור כיום מסכים עם ענן ברוב הנושאים שיעלו היום בשיחה.

אופיר אבן-צור רוצה להדגיש שלא ניתקע דווקא על השתתפות ב-WCS, הנושא הוא על תחרויות בינ"ל בכללי כדי ללמוד מהאירוע של התחרות בערב הסעודית.

ענן פותחת בנוגע לWCS – זהו ארגון שלא מתפקד טוב במיוחד, יש לו מחסומי שפה גדולים איתנו ועם שאר העולם, יש לו צוות שמקיף 40 מדינות ושכמובן הקורונה טלטלה אותו. בזמנו לקח להם המון זמן לחזור אלינו אחרי שהיו להם המון התפטרויות סביב הקורונה, ומסתבר שהסגל שלהם בערך התחלק לשני חצאים. האירוע בערב הסעודית קנה את השימוש בסימן המסחרי של WCS אבל WCS לא מארגנים את האירוע, זה ארגון אחר שעובד עם WCS כזכיינות.

ענן רוצה להדגיש שהיא מסכימה שעניין ערב הסעודית בעייתי ורע מוסרית. מנגד, אנשי הקשר שלנו כרגע בWCS מאוד מעריכים את ישראל ואנשים שפגשו מכאן. ענן מציגה שהייתה שיחה שבה הציעו לנו לכסות את דמי ההרשמה לאירוע, והיא חושבת שגם נוכל לקבל החזר על כרטיסי הטיסה (כי בערב הסעודית משלמים על כרטיסי הטיסה למתמודדים).

ענן רוצה להניח בצד את השאלה המוסרית ולשאול אם הארגון יכול לקחת את ההוצאה כלכלית.
היא גם מדגישה שחוסר התקשורת מהארגון לגבי WCS גורם להרבה רחש ושמועות בקהילה.

 

אורי אומר שמאז ההחלטה האחרונה בנושא WCS קרו הרבה דברים בארגון; בזמנו, לפני תקרית ערב הסעודית, נאמר שאנחנו מתקשים לראות את הכדאיות הכלכלית, ואנחנו רוצים להוציא הודעה לקהילה על בעיית המימון כדי לראות אם יש להם הצעה לפתרון. הודעה זו לא קרתה באותו זמן ואז קרתה תקרית ערב הסעודית שהביאה אותנו להשתלשלות האירועים המדוברת.

כעת המצב הכלכלי של הארגון הרבה יותר טוב – אנחנו אחרי 4 כנסים מוצלחים כלכלית, הארגון במצב שונה לגמרי תקציבית ולא נאבק על כל שקל. מצד שני עם עלות ההשתתפות בהחלט יש הרבה דברים אחרים שנוכל לעשות בארגון. אופיר אבן-צור מסכים שהכדאיות הארגונית בעייתית כאן. יוני מציינת שאם מדובר על הסכום בלי דמי ההשתתפות והטיסה יש היתכנות לזה, וזו סקאלה שונה לגמרי. הועד מסכים עם אמירה זו.

אופיר אבן-צור מעלה את השאלה – האם יש עניין בקהילה להשתתפות בWCS? ענן מגיבה שלתחושתה יש אנטי מאוד גדול בקהילה, ומצד שני מספיק אנשים ממש רוצים את זה. אופיר לוטן מציינת שמאז 2019 נכנסו המון אנשים חדשים ומוכשרים לקהילה שאולי יתעניינו להשתתף.

ענן מציינת שתחרות ECG, שם מלא European Cosplay Gathering, האירופאית בדיוק פתחה את שעריה לכל העולם, ויש גם תחרות סקנדינבית שאפשר לדבר איתה. אופיר אבן-צור מתאר את ECG כ״אירוויזיון קוספליי״. יש שם קטגוריית קבוצות וקטגוריית יחידים (בניגוד לזוגות בלבד בWCS). מדינות בעולם ששולחות לWCS מתחרים פחות מרשימים, שולחות לECG מתחרים הרבה יותר חזקים. אורי מציין שמצד שני בECG אין דגש על תכנים יפניים, מה שמרחיק אותם קצת ממטרות הארגון – זה לא בהכרח שיקול מכריע אך כן שיקול קיים. יש סייג דומה לתחרות הסקנדינבית.

ענן סבורה שWCS היא הבמה הכי טובה למפגשים בין מדינות מבחינת תחרויות קוספליי עולמיות, וחושבת שלכל תחרות יש את יתרונותיה וחסרונותיה.

 

ענן סבורה שבכל מקרה צריך לדבר כמו שצריך עם WCS – בין אם כדי להמשיך להשתתף או כדי לנתק את היחסים. אופיר לוטן מוסיפה שכדאי להוציא הודעה לקהילה בנושא בכל מקרה.

 

אופיר  אבן-צור וענן שואלים על איזה מקורות מימון אפשר לחפש. אורי עונה – חסויות זה בסדר בעיקרון אבל צריך לבדוק על איזה תמורה מדובר מצידנו. אם חברה פשוט תורמת לנו את כרטיסי הטיסה אז אין בעיה, או פשוט תורמת כסף ללא תמורה. יוני מבקשת מענן ואופיר אבן-צור שיבדקו עם מדינות שיש להם נותני חסות האם יש מגבלות מצד WCS על נותני החסות שלהן או על התמורות שהן נותנות להם.

 

יוני שואלת לסיכום הדיון להבהרה – יש מדינות שלא שלחו מועמדים לWCS ביפן השנה? ענן עונה שמעבר למדינות ערב (שבד"כ לא משתתפות) וישראל, רק אוקראינה ורוסיה לא שלחו מועמדים לWCS השנה. יש כמה מדינות נוספות שהצהירו לגבי אירוע ערב הסעודית שהם לא ישתתפו בו, ושאם יפנו למתמודדיהם בנושא, הם לא יקחו אחריות או ישתתפו איתם באירוע.

אופיר לוטן מוסיפה שדנמרק הכריזו שניתקו קשר עם WCS לגמרי, אבל זו המדינה היחידה שהיא מכירה שניתקה קשר.

 

ענן רוצה לבקש שכאשר מדברים על אירועי קוספליי בינ"ל, שהשיחה תהיה בעירוב צוות קוספליי ארגוני.

אורי מציין שאכן הנושא לא עלה תקופה בועד מתוך העומס על הועד בתפקידי סגל שונים בארגון, כפי שענן מציינת – מתוך החוסר בכוח האדם בארגון. אורי שמח שיצא לנו לקיים שיחה עם צוות קוספליי ארגוני כדי לקבל את חוות דעתם המקצועית על הנושא. השאלה המוסרית והכספית היא השאלה שהועד צריך לענות עליה, עם מידע נוסף מWCS על איזה כמות כסף נצטרך לשלם השנה.

 

אורי שואל  מה ענן ואופיר אבן-צור חושבים לגבי זה שענן תיקח את תפקיד האורגנייזר – אופיר אבן-צור סבור שענן היא בחירה ראויה, וענן מעוניינת בתפקיד. אורי מבהיר שמדובר גם על הטיסה ליפן ולא רק העבודה מול WCS כרגע, אלא אם ענן מודיעה לנו אחרת.

 

ענן ואופיר אבן-צור עזבו את הישיבה.

 

אורי שואל לדעתה של ליאן כמנהלת הארוקון, שבו הכי ראוי שנקיים מוקדמות לWCS. ליאן סבורה שהכסף הוא השיקול העיקרי. לדעתה המחיר המלא לא שווה את הכסף אבל אם אפשר לדבר על המחיר ללא דמי ההרשמה והטיסה אז שווה ללכת על זה בשביל הקהילה, וכספית בשביל הבאז שיווצר.

אופיר לוטן סבורה שב2019 הבאז הקהילתי סביב האירוע לא התבטא בהרבה. ליאן חושבת שבכל זאת הסכומים האלה שווים את ההשקעה.

אורי מסכים שהגבול הכלכלי המדויק חשוב. הוא רוצה לשאול ספציפית לגבי ניהול המוקדמות בהארוקון.

ליאן חושבת שיש כמה חברי סגל שיפרשו אם ישמעו שיוצאים למוקדמות WCS בהארוקון, ולצוות קוספליי הנוכחי זה יהיה קשה. ליאן סבורה שכארגון אנחנו משקיעים יותר מדי זמן וכסף בWCS ביחס לעניין של הקהילה ולערך לארגון. אופיר לוטן מסכימה מצד אחד אבל גם לא חושבת שזה בהכרח פוסל את ההשתתפות – וכאמור הקהילה מאוד השתנתה בשנים האחרונות. 

אופיר לוטן סבורה שהעובדה שדנמרק לא משתתפים יותר בWCS מראה שגם אם ״נחרים״ את התחרות, זה לא יחסום אותנו מתחרויות עולמיות אחרות.

אורי חושב שהתמיכה של קהילת הקוספליי הישראלית באמא״י היא נכס משמעותי. הקהילה הזו לא מרגישה שיש לה חוב גדול אלינו ספציפית, אבל הם יודעים שאנחנו הבמה הכי טובה לקוספליי בארץ. אופיר לוטן מסכימה עם ראייה זו של קהילת הקוספליי בישראל. אורי סבור שלהחזיק תחרות כמו WCS יכול עוד יותר למצק את מערכת היחסים הזו, כי נוכל להדגיש בכך את היותנו הבית של קהילת הקוספליי. מנגד אורי סבור שנוכל להיות להשתתף באופן קבוע רק בתחרות בינ"ל אחת מבחינת גודל הקהילה ואופיר לוטן מסכימה.

אורי רוצה להדגיש שיש לנו את בעיית ״האנשים בחדר״ – אנחנו פילטרים של הקהילה ולא באמת יכולים לדעת מה כל הקהילה חושבת, לא הוצאנו הודעות לקהילה בנושא מאז ערב הסעודית כדי לקבל רושם על מה הקהילה חושבת בנושא.

בנוגע להשתתפות – אורי סבור שנוכל למכור לWCS שלא נשתתף ב-2024 אבל כן ב-2025, עם מוקדמות באנימאטסורי 2024 (כדי לפתור בעיות אפשריות של סגל הארוקון עם קיום המוקדמות שם). ליאן מבקשת שאם כן, נכריז על זה אחרי הארוקון. היא מעדיפה להתייעץ עם סגל הארוקון קודם לפני שנעשה החלטה כזו.

אורי מוסיף שאופציה קיימת היא קיום תחרות כל שנתיים (שמקום ראשון שלה טס באותה שנה ומקום שני בשנה שלאחר מכן) כדי לשחרר עוד מהלחץ על קהילת הקוספליי. אורי סבור שב-2020 אחת הבעיות הייתה קיום מוקדמות שנה אחרי שנה. יוני מציינת שאם מדברים על לצאת פעם בשנתיים למוקדמות אבל פעם בשנה לתחרות, אז צריך לדבר על תקציב לשנתיים. אורי אומר שהחוזים של WCS כיום הם תלת שנתיים ואפשר לדבר איתם על חוזה דו שנתי.

 

הצבעה על אישור יציאה לWCS בתקציב שהוצג תחת ההנחה שנוכל לא לשלם את מחיר ההרשמה והטיסות לשתי תחרויות לאורך שנתיים (מ-2024 או 2025, תלוי בלוגיסטיקת הכנסים והחלטת מנהליהם) – 4 בעד (אורי יוני ליאן יונתן) 1 נמנע (אופיר) 0 נגד – עבר.

 

הצבעה על מינוי ענן גיבסון לתפקיד האורגנייזר של WCS עד להודעה חדשה – 4 בעד (אורי יוני ליאן יונתן) 1 נמנע (אופיר) 0 נגד – עבר.

2. בחירות

מעדכנת: אופיר

גייסנו א׳ לבחירות – אור סגל. יש כמה מתנדבים מצוות שיווק לשיווק האירוע.

3. שיתופי פעולה

מעדכנת: אופיר

יש מסיבה בדופלקס באמצע ספטמבר. אנחנו פחות מעורבים כי אפרת פחימה לא זמינה לדג׳יי הפעם.

בנוגע להקרנת המעריצים של סלאם דאנק שהייתה באנימאטסורי, שהייתה שת"פ עם אודקס – בגלל המון בלת"מים הכרזנו על ההקרנה רק יומיים מראש והיא לא מכרה טוב. אנחנו רוצים לארגן הקרנה נוספת ובודקים איפה.

4. אנימאטסורי 2023 סיכום ראשוני

מעדכן: אורי

היה כנס הקיץ הכי רווחי בהיסטוריה של הארגון. שברנו את שיא המגיעים לכנסי הקיץ.

5. הארוקון 2024

מעדכנת: ליאן

הגיוסים לסגל מתקדמים היטב.

6. חברי הועד

מעדכן: אורי

ליאן מגישה את התפטרותה מהועד. אורי מודה לה על פעילותה בועד ועל הכנסים ומברך על החלטתה, באמירה שעדיף שלא כל מנהל כנס יהיה בועד.

מבחינת הצוותים שליאן מלווה, אורי רוצה לקחת תחתיו את צוות קוספליי, וליאן תשמור את ליווי צוות מרחב בטוח עד סוף הקדנציה.

7. דוכנים

מעדכן: אורי

אורי קיבל פניה מסם דניאל על הצעות לשינויים בהגדרות של דוכני צייר. אורי רוצה שסגלי דוכנים חוזרות בכירות – כנען בן-חור ולי-און סונג – יעבדו איתה על הנושא. השינויים המדוברים נוגעים ל:

א. לשנות את עיצוב שדרת האמנים ולהפחית את התחושה שיש שם מקומות יותר ופחות טובים. 

ב. להגדיר מחדש מה מותר ומה אסור למכור בדוכני צייר כי לראייתה הנוסח בכנס הזה היה לא טוב מספיק.

ג. להבין איך לשפר את לוחות הזמנים של תהליך ההרשמה לדוכנים. 

ליאן אומרת שתשמח להיות חלק מהדיון הזה.

אורי מציין שלא היו הודעות מספיק טובות לאנשים שלא התקבלו עקב סעיף הטרייסינג החדשים בתקנון הדוכנים באנימאטסורי. הוא לוקח על עצמו לנסח להם הודעה ולהגדיר דרכי פעולה יותר טובות מול צוות דוכנים והועדה שהקמנו לנושא. חלק מעבודת המטה שצוינה למעלה תהיה נוגעת לנושא זה.

8. מחסן

מעדכן: יונתן

המחסן הארגוני התמלא כמעט לגמרי. יש חדר יותר גדול סמוך אליו באותו מקום שאפשר לעבור אליו. 

יונתן מבקש את אישור הועד  לתקציב לעבור למיקום הגדול יותר – 4 בעד 0 נגד 0 נמנע – אושר פה אחד.

 

הישיבה נסגרה.