ישיבת ועד אמא"י – ספטמבר 2020 (30.9.2020)(ישיבה וירטואלית)

נוכחים: אורי מרקוביץ', יוני לינדר, רון ליקבורניק, ניב שצ'רב


דיון הנוגע לנהלי צוות מרחב בטוח

התקיים דיון בנוגע להליכי מרחב בטוח בנוכחות עמית ששון א' מרחב בטוח. הדיון מצונזר מהפרוטוקול מטעמי צנעת הפרט, אך עיקריו מסוכמים כאן.

בדיון הוצבה לועד ולצוות מרחב בטוח שאלה מהאורח/ת שהוזמנו לישיבה:

  1. מהם הצעדים שנלקחים כיום מול אנשי סגל ארגוני או כנסי שמועלות מולם האשמות ביצירת מרחב לא בטוח באירועינו?
  2. האם מנהלי הכנסים מתודרכים לגבי התנהלות במצבים כאלו ומול אנשים המתבטאים ככה בסגל?

 

אורי עונה לגבי השאלה הראשונה שכאשר צוות מרחב בטוח מקבלים תלונות על אנשי סגל שגורמים לחוסר נוחות ותחושת סכנה מובהקים לאנשים אחרים, מורדת הוראה לכנסים לא לשים אנשים אלו בתפקידי מפתח נקודה. ביום הכנס עצמו לא היה לנו מקרה כזה עד כה, וכפי שהאורח/ת אמרו, אורי חושב שאם תקרית כזו קורית ביום הכנס, סביר שהענישה לא תהיה באותו רגע על מנת לאפשר לכנס להסתיים כהלכה.

בנוגע לשאלת התדרוך, אורי מציין שהסגל וההנהלה עוברים את אותו תדרוך – אין תדרוך מיוחד להנהלה.

 

עמית מוסיפה שגם אם לא מתקיימת ענישה באותו רגע בכנס, יש פתרונות ביניים – שבעוד שאינם הפתרון הכי טוב, הם עדיין מצליחים להוות מענה ישיר שמבטיח את בטחונם של באי הכנס. בין אם זה להרחיק אותו מחדר הסגל עם שיחת נזיפה, או לפחות לוודא שהקשר בינו לבין חברי סגל מסוימים עובר דרך אנשים אחרים.

עם זאת, במקרים שמצדיקים ענישה, העדיפות הראשונה של הארגון היא כמובן הרחקת האדם מהמתחם, בין אם הוא סגל או אחד מבאי הכנס.

 

מתקיים דיון קצר על דרך ההתמודדות עם מצבים כאלו בארגון, אשר בקווים כלליים הינה שיחה עם האדם הרלוונטי ע"י צוות מרחב בטוח ו/או יו"ר הארגון ואז ענישה לפי כל מקרה לגופו, כאשר סילוק לנצח מלהתנדב בארגון שמור רק למקרים של פגיעה בבאי הכנס או הסגל, וברוב המקרים מדובר בהשעיה זמנית במקרה ראשון והשעיה "לנצח" רק במקרה שני לפחות.

 

יוני מציינת שמערכת של אזהרה ואז השעיה לא בהכרח עוזרת לנו להשרות תחושת ביטחון על האנשים שמרגישים לא בטוחים עקב הערות שיוצרות מרחב לא בטוח. יוני מציינת שאולי שדרוג התדרוכים למעורבות אקטיבית של הסגל מול לפחות שאר הסגל בהתבטאויות בעייתיות יכולת לעזור בנושא זה.

עמית מדגישה לצורך הדיון שהבעיה פה היא שיש אנשים שמרגישים לא בטוחים להיות בכנס או ספציפית בסגל עקב כך ששמעו על התבטאויות כאלה, ולא בהכרח ירגישו בטוחים לפנות אלינו שלא באנונימיות במידה ובאמת ייתקלו במקרים כאלה בעצמם.

 

יוני מציעה הצעה לצעד ביניים בין השעיה ולא לעשות כלום במקרים של אנשי סגל – דיון נזיפה מהמנהל או מהיו"ר בישיבת הסיכום בו מובהר שאמירות כאלה אינן לגיטימיות (כולל ציטוט מקורב של האמירה שעלתה באותו מקרה), בו מובהר שמצופה מחברי סגל לעצור אחד את השני מאמירות כאלו, ושאם נדע מי אמר זאת מדובר באזהרה למקרה ראשון והרחקה למקרה שני. עמית מדגישה שלומר לאנשי סגל שמצופה מהם לעצור אחד את השני זה בעייתי בעיקר במקרים בהם הם אלה שמרגישים לא בטוחים, אך מסכימה שזו דרך פעולה שנכון לעודד בקרב הסגל.

 

אורי מבקש לסכם את הדיון. יש שתי משימות: 

  1. ניסוח נוהל שיועבר לסגל הארגוני בנוגע לרצון שלנו במרחב בטוח, נתינת אזהרות ואף הרחקות. יוני מבקשת – עידוד של הסגל לגשת בעצמם לחברי סגל אחרים שעושים דברים כאלה. עמית מבקשת להדגיש – לא "אנחנו מצפים מכם לעשות זאת", אבל כן עידוד.
  2. לפתוח מסמך גוגל דוקס אנונימי מול צוות מרחב בטוח שהסגל יוכל להשתמש בו לפני ובמהלך הכנס כדי לדווח באופן אנונימי על אירועים שמתרחשים.

משימות אלו יושבות על עמית. יוני תבדוק את עמית ואורי בנושא ב-31/10.

 

האורח/ת מציעים בנוסף לכך להוסיף עוד תדרוכים לסגל, כדי להבהיר להם שכל מה שמדברים עליו לגבי דרך ארץ של באי הכנס מצופה גם מהם, להבהיר להם את זה באופן מפורש. הועד ועמית מסכימים לכך.


תרומות אמא"י

אורי מעדכן לגבי ההתקדמות עם פתיחת האפשרות לתרומות לאמא"י דרך ביט. לאחר דיונים איתם החודש קיבלנו אישור לפתוח משתמש אצלם ללא אישור מנהל תקין, אלא רק עם אישור על ניהול תקין כלכלי של הארגון מהרו"ח (שכבר יש לנו). אבל יש שתי בעיות – ראשית הם דורשים חתימה פיזית על החוזה איתם ולכן זה יוכל לקרות רק כשירד קצת הסגר. שנית יש עלות פתיחת חשבון נמוכה, אך היא חד פעמית ואנחנו יכולים להשתמש בביט "לנצח" מאותו רגע. (למרות שביט לוקחים עמלה כמובן מכל העברה). אורי מבקש מהועד אישור לתקציב זה. הועד מאשר תקציב זה פה אחד.

יוני תשיג את המסמכים הנחוצים, אורי יבצע את החתימה הפיזית. יוני תתזכר את אורי לשלוח לה את רשימת המסמכים, ותעדכן באופן שבועי על השגתם.


הארוקון 2021

אורי מעדכן כי ניר דרניצקי שיועד לנהל את הארוקון סבור, ממקומו במערכת הרפואה, שלא ריאלי לנהל את הארוקון 2021 בבנייני האומה – בפרט, יקח יותר מדי זמן עד שנדע אם אפשר לקיים הארוקון בבנייני האומה, והזמן שיוותר לנו יהיה קצר מדי בשביל לעשות הארוקון כראוי לאחר שנדע בוודאות. על כן ניר מציע להחליט על הארוקון וירטואלי או היברידי כבר מעכשיו. אורי הציע קיום גרסה פיזית של הכנס למשל באשכול פיס באופן מצומצם, לשדר בלייב ולהעלות אחר כך לאינטרנט את התכנים. יוני מציעה עקב הפורמט הזה לנסות להרים רצועת הרצאות אקדמיות, כי לא ניאלץ לבקש מפרופסורים להגיע לכנס גדול ומלא באנשים צעירים בשביל זה, מה שבטח יקל על שכנועם להעבירן.


הפקות מקור

עקב תפקידו כמנהל אייקון 2020 הקרב ובא, תומר שלו לא זמין כרגע לענייני הפקות מקור. על כן כרגע אורי הוא איש הקשר עם יסמין סטריז'בסקי, מפיקת הפקת המקור "ג'אנקן מיוזיקל" שאמורה הייתה לעלות בהארוקון 2021, לגבי איך נתנהל מולם לקראתו – בין אם שילובם בהארוקון וירטואלי, קיום אירוע מיוחד רק עבורם, או אפשרויות אחרות, כתלות במה ההפקה תרצה ומה ההנחיות יאפשרו.


חנוכה 2021

בהתחשב בהגבלות, אורי ידבר עם אחראי השיווק מצד דיזנגוף סנטר לגבי האם יהיה אפשר לקיים שם אירוע פיזי בחנוכה.


תכנים בזמן הקורונה

כרגע מתוכננים תכנים מקוונים כל שבוע למשך חודש שלם, חלקם אירועי "מנגה קפה" וחלקם פאנלים והרצאות, ואורי מעדכן שהארגון ממשיך לגייס תכנים במטרה להפיק אירועים באופן שבועי.


גזברות

התקיימה ישיבה עם צבי בר רו"ח הארגון שסיכומה היא – בעיניו עדיף לנו לא "להיכנס לכאב הראש" של לעבוד באופן שיכול להיראות כעסקי, כמו למשל ספונסרים – אפשר לקבל תרומות שאינן מותנות בפרסום, מקסימום נפרסם להם פוסט תודה אחד, אבל לא משהו יותר רציני מזה. באופן דומה הוא גם לא רוצה שנעשה מועדון הנחות לחברינו בתשלום נוסף. צבי הציע לקבוע דמי חבר, אולי עם הנחות נקודתיות למשל לחיילים, ושכולם יקבלו אותו דבר – לא לעשות איפה ואיפה.

יוני מוסיפה שבהערכתו של צבי, אם באמת נהפוך לארגון עם פעילויות שמס הכנסה רואה כעסקיות, זה יגדיל מאוד את העבודה של הארגון מצד הגזברות והרו"ח. זה קושי בשני מישורים – במישור הכספי עקב שעות עבודה נוספות של רו"ח, ובמישור הועדי – כי גם אם יוני תוכל להתמודד עם העבודה בעצמה, לדעתה יהיה מאוד קשה לגייס אנשים אחריה לעשות זאת. יוני מעריכה שנהיה חייבים באמת להפוך לחברה (במקום עמותה ללא מטרות רווח) כדי להתמודד עם עומס זה.

אורי מציג שיש שתי אפשרויות – להמשיך לעבוד עם צבי תחת מגבלות אלו, או לבדוק רואי חשבון אחרים. רון מגיב שזו לא החלטה של ועד אחרון לקדנציה בכל מקרה. רון ממליץ לועד הבא להתדיין בנושא בירור אפשרויות במישור זה לכל הפחות, ולא להפיל זאת בין הכיסאות.


האסיפה הכללית והבחירות ל-2020

האסיפה הכללית תתקיים ב-29/10, בה יתקיימו בחירות לאמא"י, יאושרו הדו"ח המילולי והכספי של אמא"י לשנת 2019, והועד יוכל להעלות שינויים לתקנון לדיון האסיפה. כמובן, גם חברי האסיפה יוכלו להעלות נושאים באופן חופשי, אבל הועד צריך להכריז על הנושאים שברצונו להעלות באסיפה בזימון לאסיפה.

 

בנוגע לדמי חבר, נעלה את הדיון באסיפה. אורי מציע הצעה ראשונית – 30 ש"ח בשנה, הנחה של 15 ש"ח לכנסים. אך אורי גם מדגיש שהוא נגד קביעת דמי חבר.

בנוגע לשינויים לתקנון, יוני תשב עם העו"ד כדי להגיע לניסוח משפטי ראוי. מדובר בשני שינויים: ראשית, שורה למחוק לגבי תפקידי ועדת ביקורת – מדובר הסעיף 40 תת סעיף 5 אשר מחמיר יותר מאשר דרישות חוק העמותות לגבי התפקידים באמא"י שיכולים לקחת מי שמכהנים בועדת הביקורת, ואין סיבה להשאירו אצלנו בתקנון.

שנית, ישנה סקציה שלדעת העו"ד שלנו גרמה לדחיית התקנון החדש הזה (שהוגש בסוף 2018) והיא הסקציה שמגדירה את פעילי אמא"י. יוני מציגה שיש שתי דרכי פעולה שלדעת העו"ד שלנו יאפשרו להעביר סקצייה זו דרך הרשם. ראשית, אפשר לשנות את הסעיף שקובע שהועד מחליט את הקריטריונים למי פעיל אמא"י, ולומר שהאסיפה הכללית קובעת אותם וממנה את הועד לנהל לפיהם לאורך השנה. זה יפתור את בעיית הערטילאיות והחשד להפליות בין אנשים שונים שמגישים בקשות. שנית, אפשר פשוט למחוק סקציה זו מהתקנון לגמרי. יוני מציינת שמלכתחילה מטרת סקציה זו הייתה ליצור שקיפות מסויימת בין הועד לפעילים, להבהיר שיש לנו זכויות וחובות כלפיהם ומהם, אך בעיניה הוספת הסקציה לתקנון לא עשתה הרבה במישור זה. יתר על כן יוני מציינת שהתחום האפור של "אירועי פעילים" לא נפתר ע"י הגדרתם בתקנון – עדיין יש פה טעם לפגם, אין למשל איזה אירוע או פרויקט ארגוני שאפשר לומר שאירועי פעילים משרתים כגיבוש לסגל שלו. רון מציע להזמין פשוט את כל מי שהתנדב בארגון במהלך השנה האחרונה לאירועים כאלה – יוני מסכימה שזו דרך לפתור את התחום האפור הזה.

הועד הסכים פה אחד לכלול את השינוי הראשון ולא את השני. הלכה למעשה משמעות הדבר היא שרק השינוי הראשון יוצג לאסיפה, מכיוון שהתקנון הקודם נדחה ע"י הרשם, אז סקציית הפעילים מעולם לא אושרה בו.

הדדליין של הועד להעלאת נושאים נוספים לאסיפה הוא עד ה-8/10; יוני תשלח מייל בנושא.

 

הישיבה נסגרה.

 

סבב עדכונים

אין עדכונים נוספים בתקופה זו.